Aktuality
Rally Albánie 2022
17.6.2022Covid nám zrušil dvě Afriky, tak jsme zvažovali, jaký závod bychom si v zahraničí zajeli, abychom ten absťák nějak zahnali. Kamarádi nám doporučovali různé závody typu "Baja", krátké offroad rally závody v Evropě. To nás moc nenadchlo, protože jet přes půl Evropy, odjet si 4 x 70 km kolečko a jet domů. Dostali jsme typ i na delší závody a jedním z nich byly právě Rally Albánia, které se jedou 7 dní, jsou na různých površích a hlavně v dobrém termínu, tak jsme to zkusili.
Albánie, potažno jejich automobilová asociace, pořádala letos už 18. ročník. Vše bylo perfektně zorganizované, s podporou Albánského olympijského výboru, města Tirany, ministerstva sportu a dalších komerčních sponzorů.
My jsme jeli jsme pod hlavičkou Endeavour team, což je náš kamarád Jakub Krofián, hlavní sponzor a iniciátor. My jsme zajišťovali zázemí teamu, Miky jako hlavní manažer se staral o papíry, komunikaci s pořadateli a na místě o naše žaludky a ubytování, já jsem byl navigátor závodního Hiluxe.
Naše výprava se skládala ze závodní Toyoty Hilux, která už odjela 5x Afriku, řídil ji Jakub Krofián a má maličkost navigovala. V doprovodném kamionu "Eda", speciál MAN, jeli naši mechanici Zdeněk Homza a Jirka Jirouš. Tentokrát bez našeho tradičního svářeče Mirka. Nahradil ho na zkušenou mladý Kubík, který jel s Mikym "gazíkem" Toyotou LC78.
Pro mě jako navigátora to znamenalo naučit se pracovat s Roadbookem, což všichni říkali, že je snadné, ale když jsem to nikdy neviděl, měl jsem z toho trochu vítr. Nejprve jsem se musel seznámit s TerraTripem, jeho obsluhou v autě, to jsme už se Zdenkem zkoušeli v ČR. Pak mě Honza Režný učil práci s roadbookem pomocí PC hry Dakar 2019. To bylo super, tam jsem toho nejvíc pochopil. No a ještě musím poděkovat Tomášovi z konkurenčního teamu "Speed teamu", který mi ukázal fintičky s TerraTripem přímo v Albánii.
Závod to byl moc pěkný, Albánská příroda je nádherná, projeli jsme v podstatě celou Albánii, start u moře, pak kopce až 2600m, planiny, údolí, ... Přesuny byly převážně po asfaltu, závod po šotolině, štěrkových cestách, polních a lesních cestách, brody a koryta řek. Užili jsme si vše, bylo jen občas nepříjemné závodit v místech, kde byl hluboký sráz. Pořadatel to měl dobře naplánované tak, po etapě z bivaku do druhého bivaku, jsme v daném místě pak jeli následující den etapu kolem bivaku a tak se doprovod nemusel pořád stěhovat.
Střídaly se povrchy, ale i počasí. Jedn den bylo 35 stupnů, další den lilo jak z konve, další den zase 30, pak 31 a další den opět déšť. Tak to bylo celou dobu, rozmanité a obtížné.
Potkali jsme se tam s mnoha kamarády, se kterýma se známe z jiných závodů, převážně z Afriky - Tomáš z Karlem z Speed teamu, JIrka Hrádek z WILD teamu a asi 6 motorkářema. Motorkáři, to byla hlavně banda 22 kluků z ČR a 2 ze SK, kteří jeli pod jednou hlavičkou Czech Beer team a podle toho to taky vypadalo (No beer, no power). Jinak mezi závodníkama bylo nejvíc Albánců, jak perfektní týmy, tak snobárna s leštěnkama. Dále bylo velké zastoupení Maďarů, Italů, Němců a pak týmy ze zbytku Evropy.
Z počátku jsme se učili, teda spíš já, nervozita veliká, jak budeme bloudit. Od druhé etapy už to bylo lepší, ve třetí už jsem jel celkem na pohodu a najednou škaredý zvuk a konec. Odešla nám převodovka. Takže zavolat kluky (zrovna řešili závadu na Manovi, nefungoval altík), vyměnit převodovku a do cíle po asfaltu. Stálo nás to 6 hodin penalizace, takže už nešlo závodit o celkové umístění, jen o dílčí úspěchy v etapách.
Pavel
Výsledky:
Prolog - 8.místo
SS1 - 6. místo
SS2 - 6. místo
SS3 - 5. místo
SS4 - 3. místo
SS5 - nedojeli (převodovka)
SS6 - nedojeli (převodovka)
SS7 - zrušená
SS8 - 1. místo
SS9 - 1. místo
SS10 - 2. místo
SS11 - 3. místo
SS12 - 3. místo
Epilog - 1.místo
CELKOVÉ - 5. místo ve skupině C1 (upravené speciály)